13 oktober 2009

Drivkraften att lyckas - Motivation

Vad är motivation och vad gör så att man blir motiverad? Nu menar jag när det gäller sparande och ekonomi, eftersom det är det bloggen handlar om. En typisk grej som gör mig motiverad är tex. börsen som gått riktigt bra dom senaste dagarna. Allt har i princip gått upp och då är det ju klart man blir glad och motiverad eftersom man närmar sig målet snabbare än planerat. Men! Börsen kan ju lika gärna gå dåligt och man kan hamna i en omvänd situation där målet glider längre ifrån och man har längre sträcka kvar än planerat. Det jag lärt mig vid såna tillfällen är att vända det negativa till något positivt. Det gäller att i en sån situation hitta en lösning hur du trots nederlaget kan uppnå ditt mål. Det är där motivationen spelar in, är du tillräckligt motiverad att lyckas så spelar det ingen roll hur börsen (eller vad det nu handlar om) går, du kommer att lyckas ändå. Jag har förstått att vill man bli miljonär får man jobba hårt, man blir inte rik genom tur. Det är hårt arbete som gäller och drivkraften att lyckas.

Det som jag kommer säga nu låter säkert jävligt drygt och kaxigt, men jag hoppas att det inte uppfattas så. Jag vet att jag kommer att lyckas, jag vet att jag kommer nå min första miljon och det kommer jag att göra inom 5 år. Anledningen till att jag vet det är för att det bara krävs hårt arbete och mycket motivation för att nå dit. Eftersom jag inte förlitar mig på tur så borde jag ju heller inte drabbas av otur och då kan jag ju säkert säga att jag kommer att lyckas. Visst kan det säkert klassas som att jag förlitar mig på tur när det gäller börsen eftersom jag investerar utan att ha tillräckliga kunskaper, men samtidigt så spelar jag inte med pengar som jag inte kan backa upp om något skulle gå riktigt fel. Min tanke är att så länge jag klarar av att hålla mitt sparmål så kommer jag att nå miljonen, oavsett vad som händer.

Men om jag blir av med jobbet då? Det skulle vara min stora skräck eftersom lönen är grunden till mitt sparande. Men jag känner att ju mer som fylls på kontot, ju mindre beroende känner jag mig av jobbet och det är ju mitt främsta mål, att vara oberoende. I dagsläget känner jag dock ingen oro för att bli av med jobbet och jag hoppas att jag når min miljon innan dess om det nu skulle hända. Skulle det bli så innan måste jag så klart hitta en lösning, men det är inget jag tänker på nu.

Så mitt fokus kommer att ligga på att hålla motivationen uppe, för i min livssituation jag befinner mig nu har jag bra förutsättningar att spara och jag vill ta vara på det. Det känns riktigt bra att veta att hårt arbete lönar sig. Jag vet flera som fått mycket gratis eller genom tur och kan redan nu säga att ingen av dom kommer att bli miljonärer. 100 000 kronor betyder ingenting för en person som inte kan ta hand om dom. En person som jobbat ihop 100 000 kronor däremot, borde inte ha några större problem att nå en miljon. Det gäller bara att ha drivkraften att lyckas.

1 kommentar:

  1. Varför har du inte uppdaterat bloggen sedan okt- 2009?

    SvaraRadera